Wilayah Malaysia Barat

ASTALOG.COM – Malaysia adalah sebuah negara federasi yang secara administratif terdiri dari 2 wilayah bagian, 13 negara bagian, dan 3 wilayah persekutuan di Asia Tenggara dengan luas 329.847 km2, dimana 0,3% wilayahnya adalah berupa perairan. Malaysia beribukota di Kuala Lumpur, dengan Putrajaya sebagai pusat pemerintahannya.

Adapun pembagian administratif dari wilayah Malaysia, yaitu:

  1. Malaysia Barat : 11 negara bagian dan 2 wilayah persekutuan
  2. Malaysia Timur : 2 negara bagian dan 1 wilayah persekutuan

Wilayah Malaysia Barat

Malaysia Barat atau semenanjung Malaysia adalah sebutan bagi wilayah Malaysia yang berada di daratan benua Eurasia. Wilayahnya mencakup seluruh bagian Malaysia yang berbatasan dengan Selat Malaka di selatan dan berbatasan langsung dengan Thailand di utara. Semua negara bagian Malaysia, kecuali Sabah, Sarawak, dan Labuan yang termasuk dalam Malaysia Timur, berada di wilayah ini.

Adapun wilayah persekutuan dan negara bagian dari Malaysia Barat, yaitu:

A. Wilayah Persekutuan

1. Kuala Lumpur

Kuala Lumpur (KL) adalah ibu kota dan kota terbesar di Malaysia, sekaligus menjadi Kawasan Wilayah Persekutuan dengan total luas wilayah sekitar 244 km2Kuala Lumpur merupakan wilayah metropolitan dengan pertumbuhan paling pesat di Malaysia, baik dalam jumlah penduduk maupun ekonomi.

Secara geografis, Kuala Lumpur bercirikan sebuah lembah besar yang dikenal sebagai Lembah Klang yang berbatasan dengan Pegunungan Titiwangsa di timur, beberapa pegunungan kecil di utara dan selatan, dan Selat Malaka di barat. Kuala Lumpur juga terletak di muara antara Sungai Klang dan Gombak, serta di tengah-tengah Selangor.

2. Putrajaya

Putrajaya adalah pusat administrasi Malaysia yang baru menggantikan posisi Kuala Lumpur. Didirikan pada 19 Oktober 1995, namanya diambil dari nama Perdana Menteri Malaysia yang pertama, Tunku Abdul Rahman Putra dan juga menjadi wilayah persekutuan Malaysia yang ketiga.

Secara geografis, Putrajaya yang memiliki total luas wilayah 46 km2 ini wilayahnya diambil dari Selangor setelah dilakukan transaksi dengan pemerintah. Selain itu, transaksi ini juga membuat Selangor memiliki 2 buah wilayah persekutuan dalam batas-batasnya yaitu Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Di bagian barat Putrajaya, terdapat Cyberjaya, sebuah kota seluas 28,94 km² yang merupakan bagian dari bagian Multimedia Super Corridor. Kota ini diharapkan akan menjadi pusat perkembangan negara Malaysia untuk masa yang akan datang dengan tumbuhnya berbagai perusahaan di bidang teknologi dan IT.

B. Negara Bagian

1. Johor

Johor Darul Takzim beribukota di Johor Bahru dengan luas total wilayah sekitar 19.210 km2. Johor merupakan negara bagian ke-5 terbesar di Malaysia dan negara bagian ke-3 terbesar di Semenanjung Malaysia. Ibukotanya juga merupakan kota terbesar ke-2 setelah Kuala Lumpur. Wilayah ini sekaligus juga merupakan perbatasan langsung antara Malaysia dengan Singapura.

2. Kedah

Kedah Darul Aman beribukota di Alor Setar dengan total luas wilayah sekitar 9.500 km2 merupakan salah satu negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Tanah Melayu (Malaysia) sekaligus yang mengasaskan Kedaulatan Kesultanan Melayu. Kedah terkenal dengan julukan “Lumbung Beras Malaysia” karena daerah ini merupakan daerah dengan kawasan persawahan terbesar di Malaysia.

3. Kelantan

Kelantan Darul Naim beribukota di Kota Bahru dengan total luas wilayah sekitar 14.922 km². Kelantan yang terkenal dengan kekayaan sumber alamnya ini terletak di timur laut Semenanjung Malaysia, berhadapan dengan Laut China Selatan, dan berbatasan dengan Thailand. Berdasarkan catatan sejarah, Kerajaan Kelantan dibangun oleh saudagar Bugis sekitar tahun 1780, dimana tokoh pendiri kerajaan ini bernama La Maddukelleng yang berasal dari Wajo.

4. Melaka

Melaka Bandaraya Bersejarah beribukota di Melaka dengan total luas wilayah sekitar 1,650 km2. Melaka telah dinobatkan oleh UNESCO pada tahun 2008 sebagai salah satu ‘Kota Warisan Dunia (World Heritage)‘.

5. Negeri Sembilan

Negeri Sembilan Darul Khusus beribukota di Seremban dengan total luas wilayah sekitar 6.686 km2 dan berbatasan dengan:

  • Selangor di Utara
  • Pahang di Timur
  • Johor di Tenggara
  • Melaka di Selatan
  • Selat Malaka di Barat

6. Pahang

Pahang Darul Makmur beribukota di Kuantan dengan total luas wilayah sekitar 35.965 km2. Sebagian besar negeri Pahang diselimuti hutan dan sebagian besar Taman Negara terletak dalam negeri Pahang.

7. Penang

Penang beribukota di George Town dengan pembagian wilayah, yaitu  Pulau Pinang seluas 293 km², dan Seberang Perai yang terletak di pantai barat Semenanjung Malaysia seluas 760km². Penang adalah negara bagian Malaysia yang terkecil ke-2 setelah Perlis. Meskipun begitu, Penang telah dinobatkan sebagai Kota Warisan Dunia (World Heritage) pada tahun 2008 oleh UNESCO bersama dengan Melaka.

8. Perak

Perak Darul Ridzuan beribukota di Ipoh dengan total luas wilayah sekitar 21.035 km2. Perak merupakan negara bagian terbesar ke-2 di Malaysia. Penggunaan nama ‘Perak‘ kemungkinan berasal dari warna perak timah yang menjadi sumber daya alam Perak dahulu kala.

9. Perlis

Perlis Indera Kayangan beribukota di Kangar dengan total luas wilayah sekitar 810 km2. Perlis adalah negara bagian Malaysia yang terkecil.

10. Selangor

Selangor Darul Ehsan beribukota di Shah Alam dengan total luas wilayah sekitar 7.956 km2. Selangor terletak di tengah-tengah Semenanjung Malaysia di pantai barat dan mengelilingi kota Kuala Lumpur dan Putrajaya. Selangor juga berbatasan dengan:

  • Perak di utara
  • Pahang di timur
  • Negeri Sembilan di selatan
  • Selat Malaka di barat

11. Terengganu

Terengganu Darul Iman beribukota di Kuala Terengganu dengan total luas wilayah sekitar 12,955 km2Terengganu terletak di pantai timur Semenanjung Malaysia yang berbatasan dengan:

  • Kelantan di utara dan barat laut
  • Pahang di selatan dan barat daya